Logo CIS-IUL
PT | EN

Ricardo Borges Rodrigues

Ricardo Borges Rodrigues

My research focuses on the development of intergroup relations in childhood involving racial and age groups. I'm specifically interested in the predictors and moderators of prejudice and discrimination, especially explicit and implicit group norms. Alongside, my research also aims to uncover the structural and psychological factors underlying the development of group and social norms. I'm currently the coordinator of the Master in Psychology of Intercultural Relations

Publications

Peer Reviewed Articles 

Vauclair, C. M., Rodrigues, R. B., Marques, S., Esteves, C., Cunha, F., & Gerardo, F. (in press). Doddering but Dear… Even in the Eyes of Young Children? Age Stereotyping and Prejudice in Childhood and Adolescence. International Journal of Psychology.

Cunha, F., Marques, S., & Rodrigues, R. B. (2014). GerAções LX: Pilot project to decrease ageism and promote a positive self-concept in youngsters and seniors. Journal of Intergenerational Relationships, 12 (2), pp. 184-191 (download).

Rodrigues, R.B. (2013). How to keep social-psychological research alive and well in times of European financial crisis? A perspective from Portugal. European Bulletin of Social Psychology, 25(1), 18-20. ISBN: 1563-1001 (
download).

Monteiro, M. B., França, D. X., & Rodrigues, R. (2009). The development of intergroup bias in childhood: How social norms can shape children's racial behaviours. International Journal of Psychology, 44, 29-39. doi:10.1080/00207590802057910 (5yearIF.: 1.257, 30 citations; download)

Rodrigues, R. B. (2012). As crianças e o preconceito étnico: Será de pequenino que se torce o racismo? B-i, 95, 18-19. Depósito Legal: 312943/10 (download).

Books

Marques, S., Vauclair, C.M., Rodrigues, R. B., Mendonça, J., Gerardo, F., Cunha, F., Sena, C & Leitão, E. (2014). imAGES: intervention program to prevent ageism in children. Lisboa: Santa Casa da Misericórdia de Lisboa & Leya. 

Book Chapters 


Rodrigues, R. B., Rutland, A., & Collins, E. (2016). The Multi-Norm Structural Social-Developmental Model of Children's Intergroup Attitudes: Integrating Intergroup-Loyalty and Outgroup Fairness Norms. In Vala, J., Calheiros, M. & Waldzus, S. (Eds.). The Social Developmental Construction of Violence and Intergroup Conflict (pp. 219-246). Newcastle: Springer. ISBN: 978-3-319-42726-3 DOI: 10.1007/978-3-319-42727-0_10

Rodrigues, R. B., Monteiro, M. B., & Rutland, A. (2012). O que pensam e dizem crianças portuguesas “Brancas” sobre grupos “raciais”? O papel de duas normas grupais conflituantes na expressão e inibição do preconceito na infância. [What do Portuguese "White" children think and say about "racial" groups? The role of two conflicting group norms in the expression and inhibition of prejudice in childhood.] In J. H. António & V. Policarpo (Eds.), Os imigrantes e a imigração aos olhos dos Portugueses: Manifestações de preconceito e perspectivas sobre a inserção de imigrantes (pp. 185-220). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. ISBN: 978-972-31-1440-9 (link).

Rodrigues, R. B., Monteiro, M. B., & Rutland, A. (2012). Cada cabeça, duas sentenças: Reconhecimento e saliência de normas sociais conflituantes e expressão de avaliações raciais na infância. [Acknowledgment and salience of conflicting social norms and expression of racial evaluations in childhood]. In C. Pereira & R. Costa-Lopes (Eds.), Normas e Comportamento social. (pp. 137-169). Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais. ISBN: 978-972-671-301-2 (link).

Under review

Guerra, R., Rodrigues, R. B. Carmona, M., Barreiros, J., Aguiar, C., Alexandre, J. & Costa-Lopes, R. (under review). Inclusão e Sucesso Académico de Crianças e Jovens Imigrantes: O Papel das Dinâmicas de Aculturação. Estudos Observatório da Imigração. Lisboa: Alto Comissariado para as Migrações, I.P. (ACM, I.P.). 

Marques, S., Vauclair, C.-M., Rodrigues, R. B., Mendonça, J., Gerardo, F., & Cunha, F. (under review). imAGES: Intervention Program to Prevent Ageism in Children and Adolescents. In Baker, H., Kruger, T. M., & Karasik, R. J. (Eds.). Hands on Aging: Experiential Activities for the Classroom and Beyond! Newcastle: Springer. 


Conference Proceedings

Martins, D., Rodrigues, R. B., Camilo, C., Raimundo, R., Patrício, J., Aguiar, C., Leandro, A., Lima, L., & Calheiros, M. (2015). Intervenção da equipa de peritos externos TEIP ISCTE-IUL: perspetiva organizacional multinível e multifator [OM2] na promoção do sucesso educativo. J. A. Pacheco, J. Sousa & N. Costa (Eds.), Seminário Internacional de Avaliação Externa de Escolas (pp. 7-11). Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho. ISBN: 978-989-8525-42-0

Rodrigues, S. B. & Rodrigues, R. B. (2012). Práticas de cuidados centrados na família: Perspectivas de enfermeiros de um serviço de urgência pediátrica [Family-centered care practices: The perspectives of nurses in a pediatric emergency department]. Referência, III Série- (Suplemento Atas do III Congresso de Investigação em Enfermagem), 232. ISSN: 0874-0283 (download).

Rodrigues, R. B., Monteiro, M. B., & Rutland, A. (2010). Cada cabeça, duas sentenças: Aprendizagem e activação das normas anti-racista e do favoritismo endogrupal ao longo da infância e avaliações inter-raciais em crianças Brancas de origem Lusa [Learning and activation of anti-racist norms and ingroup favoritism throughout childhood and interracial evaluations in White Luso children]. In C. Nogueira, I. Silva, L. Lima, A. T. Almeida, R. Cabecinhas, R. Gomes, C. Machado, A. Maia, A. Sampaio & M. C. Taveira (Eds.), Actas do VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia (pp. 3459-3470). ISBN: 978-989-96606-0-1 (download).

Rodrigues, S., Vinagre, G., Vieira, M., & Rodrigues, R. B. (2009). Cuidados parentais à criança hospitalizada em situação de doença aguda [Parental care of hospitalized children in condition of acute illness]. Referência, II Série (10 - Suplemento), 247. ISSN: 0874-0283 (download).

Monteiro, M. B., Esteves, F. G., Calheiros, M. M., Feddes, A. R., Correia, R. S., Morais, M. R., Rodrigues, R., & Justo, M. (2009). Socio-cognitive models of social inclusion - preventing early inter-ethnic discrimination. Proceedings of the IRIS Conference Changing Practices in Inclusive Schools, Évora.

Oliveira, J. M., Amâncio, L., Rodrigues, R. & Fouto, S. (2003). Representações sociais dos direitos das mulheres na legislação internacional e portuguesa [Social representations of women's rights in international and Portuguese law]. Actas da III Jornada Internacional e 1ª Conferência Brasileira em Representações Sociais [CD-Rom] , 1131-1152. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro.







 
All
Filter
v

v

v



APPLY


Logo CIS-IUL
Edf. ISCTE-IUL, Sala 2w17
Av. das Forças Armadas
1649-026 Lisboa
Phone: +351 210 464 017
Fax : +351 21 046 41 74
Email: cis@iscte.pt
CIS-IUL © 2017. All rights reserved.
Powered by: webXperience